Gebruik wat je hebt (1) - Use what you have (1)

30/03/2013


Als enthousiasteling met een budget is het soms lastig om aan materialen te komen.Toen ik net begon met scrapbooken, was ik overweldigd door de hoeveelheid aan benodigdheden die je zou kunnen (moeten?) aanschaffen om aan de slag te gaan. Het kan al vrij snel een dure hobby worden.
Daarom zoek ik graag naar alternatieven en experimenteer ik veelvuldig met materialen die ik al in huis heb. Soms met verrassende resultaten.

---
As a scrapbooker on a budget it's sometimes difficult to get materials. When I started this hobby I quickly became overwhelmed by all the different tools and materials that you could (or should?) buy to get crafting. Things can get expensive quite quickly. That's one of the reasons why I am always on the lookout for alternatives. I also like to experiment with materials that are already present in my home. Which sometimes leads to unexpected results.

Een product dat ik al een tijdje op het oog heb, is Metal Foil tape van het merk Ranger; een dun metaalvelletje met een lijmlaag op de achterkant. Ik heb hier al eens mee gewerkt in de label- en stempelworkshop die ik een tijdje geleden heb gevolgd en ik was erg enthousiast over. Helaas ben ik nu even niet in de gelegenheid om dit product nu aan te schaffen. Maar niet getreurd, want er is een goedkoper alternatief: aluminiumfolie!

---
One of the products I have on my wishlist is Metal Foil Tape by Ranger, a thin sheet of metal with an adhesive backing. I worked with this product during my stamping techniques workshop and I loved the results. Unfortunately I am not able to buy it at the moment. But I found an alternative: tinfoil!
Ik kwam op het idee om met aluminiumfolie te werken door dit filmpje van RachO113. (Kijk overigens ook eens naar de andere filmpjes op dit Youtubekanaal, Rachel heeft prachtige mixed media-projecten!) Zelf wilde ik graag eens uitproberen wat er zou gebeuren als ik aluminiumfolie in een embossingfolder zou stoppen en door mijn stansmachine zou halen. Nou, dit dus:

---
A Youtube clip made by RachO113 inspired me to work with tinfoil. (Please look at her channel, her mixed media projects are amazing!) The technique I wanted to try was foil embossing.

Links en rechts: Tim Holtz. Midden: Craft concepts

Left and right: Tim Holtz. On the right: Craft Concepts.
Nou ja, niet meteen dit, want aan dit prachtige metaaleffect gingen nog een paar stappen aan vooraf ;). Allereerst plakte ik stevig papier tegen de matte kant van het folie om het geheel te verstevigen. (Ik wilde graag de glimmende kant aan de voorkant hebben.) Daarna ging ik met zwarte acrylverf over het geheel en veegde vervolgens een deel van de (nog natte!) verf weg met een tissue. En dan krijg je dus dit prachtige resultaat.
(Kijk naar dit youtube-filmpje van Leanne Bishop voor meer uitleg.)

---
First I glued the tinfoil to a sturdy piece of cardstock, shiny side up. After embossing the piece with my Bigshot I painted the piece with a thick coat of black acrylic paint. Immediately after painting I took a tissue and wiped quite a bit of the wet paint away. Which leads to the amazing results pictured here. I also have a link to a Youtube video of Leanne Bishop if you want to have more information.

Links: embossing, rechts: debossing

Left: embossing, right: debossing
Mooi effect, nietwaar? Maar er is nog een tweede techniek mogelijk met een embossingfolder: debossing.                            Een embossingfolder bestaat uit twee delen: een plaat met de figuren in een verhoogd patroon en een plaat met dezelfde figuren in een verlaagd patroon. Een embossingfolder wordt voornamelijk gebruikt om een opstaand relief in het papier te drukken (zie afbeelding hiernaast). Wanneer je de embossingfolder omdraait, zijn de verhoogde en verlaagde gedeelten van plaats gewisselend. Wat eerst verhoogd was, is nu verzonken. Als je het papier nu door je stansmachine haalt, krijg je het effect dat rechts op de afbeelding te zien is.

---
There's also another technique to try out with an embossing folder: debossing. An embossing folder has two parts: one sheet with a raised pattern and one sheet with a recessed pattern. Usually, an embossing folder is used to produce a raised pattern. If you flip the embossing folder, the raised an recessed parts switch. If you use the folder now, you will get the result as pictured above on the right.

Ik vond het folie embossing-effect zo mooi dat ik er een doosje mee heb bekleed. Hieronder een sneak preview, want het doosje is nog niet helemaal af. Ik moet de binnenkant en de onderkant nog beplakken met papier, en het geheel sealen of vernissen.

---
I liked the foil embossing so much that I covered a small box with it. You can see a sneak preview below, because I haven't finished the box yet. I still have to adhere paper to the inside and underside of the box, and coat it in a spray varnish. More information on the box will follow in another post.


In een volgende post zal ik verder ingaan op het doosje.
 
Werken met aluminiumfolie kent wel zijn haken en ogen. Zo kan het snel scheuren en rimpelen. Dat laatste hoeft geen nadeel te zijn, want bij bovenstaande techniek is extra textuur mooi meegenomen. Een wat groter nadeel is dat het wel eens kan voorkomen dat er lijm in je embossingfolder terecht komt wanneer je de op papier geplakte folie door je stansmachine haalt en het nog niet goed goed gedroogd is. Deze lijmresten kun je gelukkig makkelijk met wat water verwijderen.

---
Working with tin foil has it disadvantages though. It can tear and wrinkle quite easily. That doesn't have to be a problem per se, the more texture the better. A bigger problem is the fact that glue can seep through into your embossing folder. Fortunately this glue residue can be removed with water.

Zoals je bij de foto boven aan het deksel kunt zien, hoeft er niet perse een uitgesproken relief in het folie te zijn gestanst voor de verf om te blijven zitten. De zijkanten van het deksel zijn niet ge-embosst.
Nog een leuke bijkomstigheid van het werken met aluminiumfolie: met de restanten kun je je schaar scherper maken :)

---
As you can see in the picture above it isn't really necessary to have a very defined pattern in the tinfoil for the wiped paint-technique to work. The sides of the lid aren't embossed at all and they look great.
Working with tinfoil also has a big advantage: you can use the leftovers to sharpen your scissors!

No comments :

Post a Comment

Bedankt voor je bericht!

Thank you for leaving a message!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...