Gelprint experimenten/ Gelli plate experiments

12/10/2014


Voor vandaag iets uit de oude doos: een eigen gemaakte gelplaat en wat print-experimenten.
---
Today I have some old projects to show: a home made gel printing plate and some experimental prints.
Gelli plates of gel printing plates zijn een soort van siliconen platen die het mogelijk maken om te printen zonder een pers. Je smeert het oppervlak in met acrylverf en maakt de meest prachtige prints. Alhoewel het mogelijk is om meerdere prints te maken, zal geen enkele print identiek zijn (daarom wordt dit type print ook wel monoprint genoemd). Je kunt heerlijk kliederen en experimenteren met verf, texturen (zoals kant en oude knopen) en stencils.
---
Gelli plates or gel printing plates are a type of sillicon printing plates, for printing without a press. Just cover the plate with acrylic paint and you're ready to print. Although it's possible to print multiple sheets in one go, every print will be different from the other (hence the name mono printing). You can get really messy and experiment with paints, textures (like lace or buttons) and stencils.

Monique heeft een recept op haar blog staan om een eigen plaat te maken op haar blog. Dit was mijn resultaat:
---
Monique put a recipe on her blog for making your own plate. Here's my plate:


En hier zijn wat prints:
---
Here are some prints:

Dit is een van mijn favorieten, ook al is hij misschien wat aan de donkere kant. Deze compositie bestaat uit verschillende printlagen, twee of drie. Ik heb hier een zelfgemaakte stencil bij gebruikt.
---
This print is one of my favourites, even though it might be a bit dark. I overprinted two or three times. I used one of my homemade stencils.


Door meerdere lagen over elkaar te printen krijg je soms verrassende resultaten. Soms ook niet, maar dat is iedere keer weer even afwachten. Bovenstaand vel zou ik waarschijnlijk niet in zijn geheel gebruiken voor een project, maar in stukken snijden.
---
Overprinting can give surprising results. Sometimes the results are not so great, but it's a surprise every time. Even though I like the results of the print above, I would cut it apart if I were to use this in a project.

Mijn zelfgemaakte stencils. Door alle verflagen zijn ze inmiddels zelf al een soort van embellishment geworden.
---
My homemade stencils. The multiple layers of paint make them look a bit like embellishments, don't they?


Uitgestanste figuren kunnen ook als stencil dienen. Ik zou nog een keer over deze print heen kunnen printen, of misschien iets stempelen in de witte vlakken.
---
Die cuts can also serve as stencils. I could overprint this one, or do some stamping in the white areas.




Het was een leuk maar spannend proces om de plaat te maken, ik voelde me net een scheikundige ;) Het voordeel van een plaat als deze is dat wanneer het misgaat je het mengsel gewoon even in de magnetron kunt doen zodat je weer opnieuw kan beginnen.
Deze plaat heb ik in februari 2014 gemaakt. Hij heeft het ongeveer een maand echt goed uitgehouden, daarna is hij helaas gaan krimpen. Inmiddels heb ik op een hobbybeurs een echte Gelli Plate van Gelli Arts gekocht, deze zou het als het goed is veel langer uit moeten houden. Ook met die plaats heb ik inmiddels veel gespeeld.
---
Making my own gel printing plate was very fun and exciting, it made me feel like a chemist ;) The big advantage of making your own plate is that should you damage it, you can heat it in the microwave for a few seconds and start over.
I made my plate in february 2014. It lasted about a month before it started shrinking. Some time ago I bought a Gelli Plate from Gelli Arts, which should keep it's form for much, much longer. I have made many more prints.


 


No comments :

Post a Comment

Bedankt voor je bericht!

Thank you for leaving a message!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...